سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محدودیت ها و مزایای سونوگرافی در ارتوپدی

نظر


ارتوپدی پزشکی به تشخیص، درمان، توانبخشی و پیشگیری از آسیب‌ها و بیماری‌های سیستم اسکلتی عضلانی بدن انسان اختصاص دارد که شامل استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب است که به فرد امکان حرکت و تحرک را می‌دهد. این حوزه از پزشکی به درمان اختلالات مادرزادی، پیشگیری و درمان بیماری های مزمن و آسیب های سیستم اسکلتی عضلانی می پردازد.

ارتوپدی در حال حاضر به بیماران در تمام سنین اختصاص دارد، از نوزادان با پای چاقویی گرفته تا ورزشکاران جوانی که نیاز به جراحی آرتروسکوپی دارند. این رشته به درمان شکستگی استخوان می پردازد. سونوگرافی نیز در این تخصص استفاده می شود. زیرا برای بررسی بافت نرم اندام ها و قسمت های غضروف نیز استفاده می شود. از جمله این بافت های نرم می توان به تاندون ها، رباط ها، مفاصل و ماهیچه ها اشاره کرد.

کاربرد سونوگرافی در ارتوپدی

این روش برای تشخیص بیماری هایی مانند:

1) اختلالات مادرزادی مفصل ران

2) پارگی تاندون آشیل

3) پارگی عضلات روتاتور کاف

4) خونریزی عضلات داخلی

5) تومورها و رگه های بافت نرم

6) زانو درد را ذکر می کند.

اقدامات ارتوپدی قبل از سونوگرافی

نکاتی که قبل از سونوگرافی ارتوپدی باید در نظر گرفت:

سونوگرافی ارتوپدی به آمادگی خاصی نیاز ندارد، فقط باید مطمئن شوید که ناحیه مشخص شده توسط سونوگرافی به هیچ وجه دارای زخم باز نیست و همچنین داخل گچ نیست.

سونوگرافی در ارتوپدی

نحوه انجام سونوگرافی ارتوپدی

برای سونوگرافی برای بررسی قسمت های خاصی از سیستم اسکلتی عضلانی، بیمار روی تخت یا صندلی می نشیند. در آزمایشات دیگر، بیمار به پشت یا دست روی تخت می خوابد. یک سونولوژیست یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی آناتومی و عملکرد اندام ها، عضلات، تاندون ها و رباط های شما انجام می دهد. اکثر مطالعات اولتراسوند در نوزادان یا کودکان در وضعیت راحت انجام می شود. پس از حرکت به سمت میز معاینه، سونولوژیست ژل آب گرم را روی ناحیه مورد بررسی قرار می دهد. ژل به ترانسدیوسر کمک می کند تا به طور ایمن به بدن بچسبد و هوایی را که در عبور صدا بین مبدل و پوست اختلال ایجاد می کند، خارج می کند. یک مبدل روی بدنه قرار می گیرد و برای ثبت تصویر مورد نظر به جلو و عقب حرکت می کند. به طور کلی، هیچ حساسیتی به مبدل فشار در منطقه کار وجود ندارد.

مزایای سونوگرافی در ارتوپدی

اکثر سونوگرافی ها انجام نمی شود.

سونوگرافی به راحتی در دسترس است. استفاده از آن آسان است و نسبت به سایر روش های تصویربرداری هزینه کمتری دارد.

تصویربرداری اولتراسوند ایمن است و از اشعه استفاده نمی کند.

تصویربرداری اولتراسوند تصاویر واضحی از بافت های نرم را نشان می دهد که در اشعه ایکس معمولی دیده نمی شوند.

اولتراسوند تصاویر را در زمان واقعی تولید می کند. بنابراین، ابزاری ایده آل برای هدایت روش های کم تهاجمی مانند بیوپسی سوزنی، آسپیراسیون مایع، تزریق داخل مفصلی، تزریق اپیدورال، بلوک اعصاب محیطی و مرکزی، بلوک گانگلیون سمپاتیک و غیره است.

سونوگرافی جایگزین مناسبی برای MRI برای بیماران مبتلا به ترس از فضاهای بسته (کلاستروفوبیا) است.

بیمارانی که دارای ضربان ساز و سایر اجزای فلزی در بدن خود هستند، به راحتی برای MRI در دسترس نیستند.

در مقایسه با MRI، سونوگرافی با بررسی بافت های نرم مانند تاندون ها و اعصاب جزئیات بیشتری را ارائه می دهد.

سونوگرافی می تواند حرکت ساختارهای بافت نرم مانند تاندون ها، مفاصل و اندام ها را نشان دهد.

سونوگرافی سریعتر از MRI ??انجام می شود و نیازی به بی حرکتی کامل بیمار ندارد. در نتیجه می توان از نوزاد بدون استفاده از داروهای آرام بخش تصویربرداری کرد.

بر خلاف بزرگسالان، مفصل ران در کودک عمدتاً از غضروف تشکیل شده است. سونوگرافی غضروف را به خوبی نشان می دهد.

سونوگرافی برای بررسی تاندون هایی مانند تاندون آشیل که در زیر پوست قرار دارند بسیار مفید است. مزیت اولتراسوند این است که انجام آن آسان است.

محدودیت های سونوگرافی در استخوان ها

سونوگرافی نمی تواند بافت استخوانی را به خوبی نشان دهد. به همین دلیل از روش های تصویربرداری دیگری برای بررسی استخوان در بزرگسالان استفاده می شود. بافت استخوانی در کودکان معمولاً نرم و غضروفی است. به همین دلیل سونوگرافی استخوان در کودکان امکان پذیر است. اما برای کودکان و بزرگسالان، اشعه ایکس مورد نیاز است.

سونوگرافی به هیچ وجه نمی تواند تصویر مناسبی از اندام های داخلی ارائه دهد به همین دلیل سونوگرافی در ساختارهای عمیق توصیه نمی شود بر اساس شواهد موجود، سونوگرافی برای آسیب نخاعی مناسب نیست اگر بیمار دوباره درد داشته باشد، ام آر آی یا روش دیگری انجام می شود کیفیت تصویر ممکن است به اندازه MRI دقیق نباشد و این وضوح گاهی اوقات به مهارت فردی که تصویربرداری را انجام می دهد بستگی دارد.

لینک مقاله: https://payju.ir/content/پزشکان-متخصص-ارتوپدی-در-شیراز